Datatræner skal lære folkeskoleelever om kunstig intelligens

Et nyt undervisningsforløb skal lære de ældste elever i folkeskolen om kunstig intelligens (også kaldet machine learning) på sociale medier. Eleverne vil få hands-on erfaring med at indsamle data, træne machine learning modeller og diskutere disses brug på sociale medier.

Et centralt element i forløbet er ultrabit-datatræner.dk, der er udviklet af Karl-Emil Kjær Bilstrup, Magnus Høholt Kaspersen & Marianne Graves Petersen, hvor eleverne bruger microbit's til at lave små funktionelle machine learning systemer. Det er vigtigt de unge forstår, hvordan den kunstige intelligens er med til at forme de sociale medier, og som i sidste ende har stor betydning for den verden, de bliver præsenteret for i deres digitale liv.

Undervisningsforløbet, der er henvendt til 7.-8. klasse, er blevet til på baggrund af et tæt samarbejde mellem Center for Computational Thinking og Design ved Aarhus Universitet og Danmarks Radios projekt ultra:bit. Læs mere om projektet på DRs hjemmeside.