Dansk datalog i verdensklasse

Lars Birkedal, professor i datalogi, er blevet udnævnt til ACM Fellow af sine kollegaer fra den internationale elite af dataloger. Titlen er en anerkendelse af Lars Birkedals forskning i det logiske og semantiske grundlag for compilers og systemer til programverifikation.

[Translate to Dansk:] Lars Birkedal, Professor, Department of Computer Science at Aarhus University

ACM (Association for Computing Machinery) der er verdens største og mest respekterede organisation for dataloger og IT-professionelle, tildeler kun titlen ACM Fellows til mindre end en procent af dens 100.000 medlemmer. Lars Birkedal er den sjette dansker der opnår titlen ACM Fellow. Dette er ikke blot en stor bedrift for og anerkendelse af Lars Birkedal, men også for Institut for Datalogi ved Aarhus universitet, hvor to af de seks danske ACM Fellows er ansat – Lars Birkedal og Lars Arge, der blev udnævnt til ACM Fellow i 2012.

"Med udnævnelse til ACM Fellow bliver man en del af en verdenseliten og opnår vores mest anerkendte medlemsgrad, der repræsenterer mindre end en procent af ACMs medlemmer," forklarer ACMs præsident Vicki L. Hanson. "Fellows programmet giver os mulighed for at fremhæve spektakulære bidrag inden for IT samt at hædre de mænd og kvinder, hvis hårde arbejde, engagement og inspiration medfører banebrydende udvikling, der forbedrer vores liv på mange måder. "

54 nye ACM Fellows er blevet udnævnt i 2017. Resultaterne af deres arbejde og forskning vil transformere både videnskaben og samfundet, og spiller ydermere en afgørende rolle i den globale økonomi samt den måde vi lever og arbejder hver eneste dag.

--- Fakta om Lars Birkedal ---

Lars Birkedal (47), Ph.D. fra Carnegie Mellon University (USA), er en anerkendt professor i datalogi fra Aarhus Universitet, hvor han er leder af forskningsgruppen Logic and Semantics. I 2015 modtog Lars Birkedal Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-pris, og i 2016 blev han udnævnt til medlem af Videnskabernes Selskab. Lars Birkedal bor i Risskov med sin kone og deres to børn. For yderligere information: www.cs.au.dk/~birke

--- Fakta om ACM ---

Association for Computing Machinery (ACM) er verdens største forening for IT professionelle med 100.000 medlemmer på verdensplan. Organisationen har til formål at fremme IT som både videnskab og profession. Dette sker gennem udgivelse af publikationer, konferencer og jobmuligheder. For yderligere information: www.acm.org