ERC Advanced Grant til Lars Birkedal

Tillykke til professor og Villum Investigator Lars Birkedal, som er blevet tildelt det prestigefyldte ERC Advanced Grant til sit forskningsprojektet CHORDS (Compositional Higher-Order Reasoning about Distributed Systems). ERC Advanced Grant er et af de mest eftertragtede forskningsbevillinger i Europa, og det anerkender fremragende forskere, der har demonstreret exceptionelle resultater inden for deres felt. Bevillingen på op til 2,5 millioner euro giver forskerene mulighed for at arbejde med banebrydende forskningsprojekter.

Professor Lars Birkedal
Professor Lars Birkedal. Foto af Søren Kjeldgaard.

Softwaresystemer er kritiske for det moderne samfunds infrastruktur, men softwarefejl og sikkerhedsbrud udgør enorme omkostninger og risici. Den traditionelle metode til at teste softwaresystemer er utilstrækkelig i forhold til at garantere, der ikke vil opstå fejl og sikkerhedsbrud, da ikke alle udførelsesveje er dækket af testen. Dette gælder især for concurrent og distribuerede systemer, hvor der simpelthen er for mange eksekveringsstier at teste.

CHORDS-projektet vil forske i og udvikle nye teorier, programlogikker og metoder til matematisk ræsonnementer omkring implementeringer af distribuerede systemer, og vil dermed lægge grundlaget for værktøjer, der vil hjælpe programmører med at lave mere korrekte og sikre distribuerede systemer.

Lars Birkedal er en af ​​de førende eksperter inden for programmeringssprog, semantik og logik. Hans arbejde har haft en betydelig indflydelse på feltet, og han har modtaget mange forskningsbevillinger og priser, herunder Eliteforsk prisen (2015) og ACM SIGPLAN Robin Milner Young Researcher Award (2013). CHORDS-projektet er et ambitiøst og innovativt projekt, der vil bygge videre på Birkedals nuværende forskning i programverifikation til moderne softwaresystemer. Bevilling er et bevis på Lars' talent og ekspertise, at han er blevet tildelt ERC Advanced Grant.

ERC grant modtagere på instituttet:

- Lars Birkedal (2023, Advanced Grant)

- Anders Møller (2022, 2 x Proof of Concept Grant)

- Hans Gellersen (2020, Advanced Grant)

- Claudio Orlandi (2018, Starting Grant)

- Susanne Bødker (2016, Advanced Grant)

- Ivan Damgaard (2014, Advanced Grant)

- Jesper Buus (2011, Starting Grant)

- Anders Møller (2014, Consolidator Grant)

Se den komplette liste over alle ERC grant modtagere fra Aarhus Universitet på https://www.au.dk/forskning/priserogbevillinger/ercgrants