Studiepraktik 2019

Denne uge bliver 62 gymnasieelever midlertidigt studerende på Institut for Datalogi, når de deltager i den årlige begivenhed studiepraktik. Her vil gymnasieeleverne få indsigt i livet som studerende på instituttet, samt hvordan det er at studere enten datalogi eller IT-produktudvikling.

Foto: Institut for datalogi, Aarhus Universitet

Studiepraktik på Aarhus Universitet en årlig begivenhed, der varer tre dage, hvor gymnasieelever kan prøve kræfter med deres måske kommende studie. I år har 62 gymnasieelever, fra hele landet, valgt at besøge instituttet. På datalogistudiet vil 49 gymnasieelever denne uge få en følelse af, hvordan det er at studere datalogi. Derudover vil yderligere 12 gymnasieelever få indsigt i hverdagen som studerende på IT-Produktudvikling.

Studiepraktik giver deltagerne indsigt i stort set alle aspekter af livet som studerende. Hvordan er det at være studerende på Institut for Datalogi, og hvad er Datalogi og IT Produktudvikling egentlig helt præcist? Programmet er skræddersyet til at besvare disse, og alle andre spørgsmål deltagerne ligger inde med. Ved at have et program, som består af spændende oplæg blandet med sjove og praktiske aktiviteter, får deltagerne indsigt i studielivet på de to uddannelser. Derudover vil der være rig mulighed for at snakke med både studerende og undervisere på uddannelserne.

De gymnasieelever, der deltager på datalogistudiet skal stifte bekendteskab med algoritmik, cyber-sikkerhed og programmering. Udover oplæg om disse fagrelevante emner, så får deltagerne også hands-on oplevelser, når de skal prøve sjove og udfordrende øvelser såsom Capture the flag.

Deltagerne på IT-Produktudvikling får også indsigt i nogle af de fag man møder som studerende på studiet, når de hører oplæg om fagrelevanet emner, samt deltager i forskellige workshops, der blandet andet handler om prototyping. Derudover vil de også se nuværende studerendes demoer, der viser nogle af de interaktive produkter og installationer de nuværende studerende har udviklet på deres studie.

Når praktikdagen er slut kan deltagerne deltage i forskellige after-study aktiviteter, som giver dem mulighed for at opleve campuslivet i Aarhus i eftermiddags- og aftentimerne, møde kommende studiekammerater og i det hele taget snuse til studielivet på Aarhus Universitet. After-study aktiviteterne byder blandt andet på en udsigt udover Aarhus fra bogtårnet, en quiz-aften, samt meget mere. Du kan få et overblik over after-study aktiviteterne ved at klikke her.