55 piger skifter efterårsferie ud med design og programmering

For 13. år i træk afholder Institut for Datalogi IT Camp for piger i efterårsferien, og der er stor efterspørgsel på pladserne. Selvom flere andre universiteter udbyder lignende forløb, så har der i år været rekordhøjt antal ansøgere til tilbuddet fra AU.

Foto: IT Camp for piger, 2017

Hele 55 piger er blevet tilbudt en plads på årets camp, og der er flere på venteliste, som alle ønsker at bruge deres efterårsferie på at blive klogere på programmering, ny digital teknologi og design.

Den store interesse for IT Camp for piger glæder Institutleder og professor Kaj Grønbæk: ”Det er meget glædeligt, at der er en stigende interesse for IT camp for piger. Vi har for få kvinder på studierne i dag, og erhvervslivet efterspørger flere kandidater. Så vi håber, at mange flere piger får lyst til at studere hos os efter denne smagsprøve på fagene. Med en uddannelse i Datalogi eller IT-produktudvikling er man nemlig sikker på job. Man får samtidigt de bedste forudsætninger for at være med til at opfinde og designe fremtidens gode IT-løsninger til samfundets store udfordringer”

Den store tilslutning til IT Camp fra piger bliver også positivt modtaget fra industrien. ”Den indsats som AU gør for at få flere kvinder til at vælge en it-uddannelse, gennem events som ’it-camp for piger’ er utrolig vigtig for at erhvervslivet i sidste ende har en bred kandidatskare at vælge imellem. Det bedste mix for os er have begge køn repræsenteret med halvt af hver – der er vi ikke nu. Vi er derfor med på campen for at støtte det tætte samarbejde mellem gymnasierne, universitetet og erhvervslivet. Vi tropper op med kvindelige, nyuddannede ansatte, der kan fortælle gymnasiepigerne, at der er højt til loftet i arbejdslivet hos en finansiel it-virksomhed som Bankdata – og at hverdagen her er udfordrende og spændende.” Mette Marie Buhl, Direktør Kompetencer & Kultur hos Bankdata, som igen i år er sponsor af IT Camp for piger.

I løbet af IT Campen vil pigerne stifte bekendtskab med instituttets to uddannelser Datalogi og IT Produktudvikling gennem forelæsninger, øvelser, virksomhedsbesøg samt workshops, hvor de skal programmere LEGO Mindstorms og deres eget Pac-Man spil.

IT Camp for piger arrangeres af frivillige studerende fra uddannelserne Datalogi og IT Produktudvikling, og afholdes den 17-19 oktober 2018 på Institut for datalogi.

For yderligere information se: www.itcamp.dk