Vis nyhed

Karl-Emil løb med dronningens rejselegat

Karl-Emil Bilstrup, som studerer IT Produktudvikling, var en af fire AU studerende, som fredag d. 14. september blev hædret med dronning Margrethes rejselegat ved Aarhus Universitets årsfest.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Selvom Karl-Emil Bilstrup i sidste uge var et kort smut i Danmark igen, så er det ikke mere end en måned siden, at han flyttede til Singapore for at læse i et halvt år.

- Det er rart at være hjemme, men det er godt nok også meget koldt, siger Karl-Emil Bilstrup.

I hæderen af den studerende blev der især lagt vægt på, at Karl-Emil Bilstrup har været meget social på studiet samtidig med, at han har været instruktor for flere hold på bacheloren – altid med fremragende evalueringer til følge. Se den fulde nominering af Karl-Emil her.

- Jeg er meget beæret over, at jeg får legatet, og det gør mig meget stolt, siger han.

Da Karl-Emil Bilstrup flyttede til Singapore var det især for at komme tættere på den del af verden, hvor meget af den teknologiske udvikling sker.

- Der er selvfølgelig stor forskel på, hvordan vi underviser i Danmark og i Asien. De har hele tiden målet i form af eksamen for øje, og de er klar over, hvad det er, vi skal kunne, når vi kommer dertil, siger Karl-Emil Bilstrup og fortsætter:

- I Danmark er vi måske sådan lidt mere rolige, og tager det som det kommer henad vejen, men det har faktisk ikke været så stor en omvæltning, som man kunne forestille sig.

Karl-Emil forklarer desuden, at der hvor han har set den største omvæltning er, at mange studerende sidder på læsesalen til langt ud på natten.

-Mange af mine fag ligger om aftenen, så når jeg går hjemad, så kan der stadig sidde nogle og læse, og det kan de gøre til langt ud på natten, der er også noget anderledes end i Danmark, fortæller han.

Den største omvæltning mener Karl-Emil alligevel er, når det kommer til vejret.

- Campus på Nanyang Technological University er stort nok til, at der kører busser rundt, men det er også småt nok til, at det måske kun tager 20 minutter at gå derhen. Man skal bare lige huske, at det er 30 grader varmt, så man kan være gennemblødt, når man når til forelæsning, og det er måske ikke så spændende, griner han.